Virtuální realita ve zdravotnictví

scénáře vr a 2d aplikace

Virtuální realita v oblasti školení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci umožňuje zaměstnancům vypořádat se s potenciálně život ohrožujícími situacemi, aniž by byli vystaveni jakémukoliv riziku.

Jedná se o systém školení, díky kterému si dotčení pracovníci efektivně osvojí důležité znalosti a zkušenosti (např. nácvik správného používání OOPP, manipulace s ostrým předmětem, manipulace s břemeny, požární ochrana atd.).

Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (BOZP) ve zdravotnictví má klíčový význam, protože zaměstnanci jsou vystaveni mnoha rizikům. Patří sem biologická rizika (např. infekce), chemická rizika (např. práce s nebezpečnými látkami), ergonomická rizika (např. zvedání a manipulace s pacienty) či fyzická zranění. Proto je důležité, aby zdravotnický personál byl důkladně vyškolen v identifikaci rizik, používání ochranných pomůcek a správném zacházení s vybavením. Školení BOZP je povinné a musí být pravidelně aktualizováno, aby zaměstnanci zůstali informováni o aktuálních postupech a předpisech.

Využití VR pro školení BOZP ve zdravotnictví

Virtuální realita (VR) je inovativním nástrojem pro školení zaměstnanců v různých odvětvích, včetně zdravotnictví. VR umožňuje vytvořit simulované prostředí, které realisticky napodobuje situace z reálného světa, což může být velmi užitečné pro školení BOZP. Využití VR pro školení BOZP přináší řadu výhod:

  1. Bezpečné prostředí pro trénink: Virtuální realita umožňuje zaměstnancům procvičovat krizové či rizikové situace (např. úniky nebezpečných látek, manipulace s kontaminovaným materiálem) bez skutečného rizika ohrožení zdraví nebo majetku.
  2. Realistické scénáře: Pomocí VR lze vytvořit simulace, které jsou velmi blízké reálným situacím v nemocnicích nebo klinikách. Zaměstnanci mohou například trénovat reakce na náhlé události, jako jsou požáry, chemické úniky, napadení pacientem nebo případy infekčních onemocnění.
  3. Opakovatelnost a přístupnost: Školení ve VR může být opakováno tolikrát, kolikrát je to potřeba, což je výhodné pro efektivní zapamatování postupů. Je dostupné v různých lokalitách bez časového omezení, což usnadňuje školení zaměstnanců v různých zdravotnických zařízeních a kdykoli je třeba.
  4. Zapojení a lepší retence znalostí: VR nabízí interaktivní a pohlcující zážitek, což vede k vyšší míře zapojení zaměstnanců a lepšímu uchování informací. Tradiční školení může být někdy monotónní, zatímco VR nabízí dynamický a zábavnější přístup k učení.
  5. Sledování a vyhodnocení: Systémy VR mohou sledovat výkon účastníků během simulací a poskytnout jim okamžitou zpětnou vazbu. To umožňuje jak trénovaným osobám, tak školitelům identifikovat oblasti, které je třeba zlepšit.

Příklady využití VR ve školení BOZP ve zdravotnictví

  • Manipulace s ostrými předměty či nebezpečnými látkami: Trénink v manipulaci s ostrými předměty jako jsou jehly, injekční stříkačky a dalšími, nebo nebezpečnými látkami a odpadem.
  • Reakce na nouzové situace: Nácvik evakuace v případě požáru nebo úniku nebezpečných látek.
  • Prevence infekcí: Simulace postupů pro správné použití osobních ochranných pracovních pomůcek (např. roušky, rukavice, obleky) a dezinfekci v prostředí s rizikem infekce.
  • Ergonomické postupy: Trénink správných ergonomických technik, například při manipulaci s pacientem (zvedání a přenášení pacienta), aby se minimalizovala rizika poranění zad a jiných muskuloskeletálních poranění.
  • Obrana zdravotníka: Trénink naučí předcházet a eliminovat rizika spojená s agresivním jednáním pacientů.

Scénáře VR ke stažení

Nácvik správného používání osobních ochranných pracovních prostředků při ochraně proti onemocnění covid-19

Prvním scénářem, a v době pandemie covid-19 velmi důležitým scénářem pro školení personálu, je chování osoby vstupující na specializované infekční oddělení, jako je např. oddělení pro pacienty s onemocněním covid-19.

Manipulace s ostrým předmětem

Manipulace s ostrými předměty, jako jsou jehly, injekční stříkačky a další, se kterými zdravotnický personál běžně přichází do styku. Součástí školení je scénář, který nás provází celým příběhem a upozorňuje nás na základní pokyny doplněné o bezpečnostní požadavky v reálném prostředí.

Poranění ostrým předmětem

Tento scénář je zaměřen na nešťastné poranění pomocníka a následnou manipulaci s jehlou, dezinfekci a ošetření místa vpichu a také na pokyny, komu je třeba událost nahlásit a jaká vyšetření je třeba z preventivního hlediska absolvovat. Pozornost věnovaná postupům, hlášením a vyšetřením je velmi důležitým krokem, neboť z několika průzkumů vyplývá, že sestry i lékaři téměř třetinu úrazů nehlásí.

Požární ochrana

Tento scénář je zaměřen na školení zaměstnanců, jak se chovat v oblasti požární ochrany na pracovišti a jak postupovat v případě požáru. Kromě nejdůležitějších úkolů v případě požáru by zaměstnanci měli dostat také jasné instrukce, jak se chovat co nejrizikověji, a to jak v případě planého poplachu, tak v případě krizové situace, kdy již k požáru došlo.

Manipulace s břemeny

  • Aplikace, která se věnuje správnému držení těla (jak by měl zdravotník držet tělo, když manipuluje s těžkým břemenem)
  • Aplikace, kde uživatel skládá puzzle pravidel, který by měl dodržovat při manipulaci s pacientem. Dále se musí to pravidlo pojmenovat.
  • Aplikace, kde se už uživatel učí jednotlivé pohyby, pro manipulaci s pacientem (jak ho otočit na levý bok).

Obrana zdravotníka – předcházení a eliminace rizik spojených s agresivním jednáním

  • Ustrojení při práci - Aplikace se zaměřuje na vhodné ustrojení školeného při práci v nemocničním prostředí, včetně identifikace nevhodných prvků, které by mohly posloužit jako zbraň v případě napadení, a na rozpoznání stejnokrojů jednotlivých zaměstnanců, aby byl schopen jednoznačně identifikovat zaměstnance nemocnice.
  • Chování v prostoru: Základní Pravidla orientace v objektu - Aplikace seznamuje se základními pravidly orientace v prostředí, v němž se školený pohybuje, stejně jako k využívání prvků v tomto prostředí. Školený je seznámen s technickými prostředky využívanými v rámci sebeobrany, umístěním únikového východu, vyvolávacím systémem pacientů a se specifickým prostředím určeným pro krizové situace (únik, úkryt). Představena je také ostraha objektu tak, aby ji bylo možno jednoznačně identifikovat, a kamerový systém, kterým je objekt monitorován.
  • Chování v prostoru: Eliminace rizik - Aplikace je zaměřena na využití znalostí orientace v objektu a eliminaci rizik. Prvním důležitým aspektem je dodržování vzdálenosti mezi školeným a potenciálním agresorem. Rizika plynoucí ze situace může školený eliminovat využitím pasivních a aktivních prvků obrany, které jsou zde představeny. Dále je školení zaměřeno na vhodnou komunikaci, včetně monitorování neverbální komunikace pacienta. Zdůrazněny jsou aspekty tělesné pozice vůči potenciálnímu agresorovi, použití tísňového hlásiče a vytváření bezpečné bariéry v případě ohrožení.
  • Zabezpečení: Identifikace rizik - Aplikace se zaměřuje na základní identifikaci rizik v nemocničním prostředí v kontextu pravidelného kontaktu s pacienty, se zaměřením na ty agresivní. Školený je seznámen a veden k rozpoznání dílčích stupňů agrese, s instrumentální i emocionální agresí a k identifikaci častých rizik typických právě pro nemocniční prostředí. Patří sem i rozpoznávání agresivních reakcí v rovině neverbální komunikace (hlavně mimické výrazy). Následně je vystaven konkrétní interakci s pacientem, kdy je veden k rozpoznávání dílčích projevů potenciální agrese a k rozhodnutí o formě interakce s tímto pacientem.
  • Zabezpečení: Deeskalace konfliktu a přivolání pomoci - V rámci aplikace získává školený informace a zkouší si praktické kroky potřebné pro získání a rozvoj schopnosti deeskalovat konflikt. Seznamuje se se základními projevy chování typickými pro jednotlivá stádia konfliktu, stejně tak s intervencí, která je pro tyto projevy vhodná.
  • Agresivita zaměřená vůči školenému - Aplikace vede školeného k řešení situace, ve které je agresivní projev zaměřen přímo proti němu. Školený využívá již nabyté znalosti a dovednosti z předchozích aplikací, přičemž je veden ke zhodnocení rizikovosti situace, ve které se vyskytuje. Školený se setkává s eskalací verbální agrese a je veden k interakci s frustrovaným pacientem. Na základě situace vyhodnocuje příslušné faktory s potenciálem zvýšení napětí pacienta nebo naopak faktory, které vedou k deeskalaci konfliktu
  • Agresivita zaměřená vůči někomu jinému - Aplikace vede školeného k řešení situace, ve které je agresivní projev zaměřen vůči jinému pacientovi, přičemž školený je svědkem daného projevu. Školený je veden k rozpoznání dílčích forem agrese a jejich projevů, stejně tak je veden k vyhodnocení rizikovosti celé situace, na kterou je následně nucen reagovat. Je využíváno situačního kontextu a situačních proměnných, kdy školený volí možné reakce na příslušnou situaci, přičemž zvažuje nejen jejich adekvátnost, ale i bezpečnost. V rámci dané aplikace je veden také k aktivnímu přivolání ostrahy kdykoliv, kdy se situace jeví jako potenciálně riziková, případně je přítomno riziko eskalace konfliktu.
  • Agresivita zaměřená vůči majetku - Aplikace vede školeného k řešení situace, ve které je agresivní projev zaměřen vůči majetku v nemocničním prostředí, kdy je svědkem agresivního jednání a musí v rámci dané situace jednat a interagovat s prostředím i avatary. Je veden k identifikace stádia daného konfliktu u pacienta se zdůrazněním jak verbálních, tak neverbálních projevů agrese, a k vyhodnocení rizikovosti situace (eskalace konfliktu). Aktivně pracuje se vzdáleností mezi sebou a pacientem, který je agresivní, a vyhodnocuje nutnost interakce s ostrahou.
  • Neobvyklé chování: Opakovaná výzva a skupina lidí - Aplikace vede školeného k řešení situace, ve které je patrné neobvyklé chování pacienta, respektive skupiny pacientů, přičemž se jedná o opakovanou výzvu a hromadné vystoupení pacientů vůči personálu nemocnice. Školený aktivně vyhodnocuje potenciální rizikovost situace ve vazbě na projevy pacienta, který neuposlechl vyslovenou výzvu. Dále je školený uveden do interakce se skupinou pacientů, kteří se v kontextu síly projevují agresivně. Je veden k adekvátní reakci na nastalou situaci a vyřešení v kontextu prevence násilného jednání a deeskalace konfliktu.
  • Odložený předmět: Odložená zásilka - Aplikace vede školeného k řešení situace, ve které je rizikovým aspektem odložený předmět. Školený vyhodnocuje rizikové elementy ve svém okolí a dále pracuje s nalezenou zásilkou v rovině procesně správného a bezpečného postupu. Školený je participativní formou seznamován s důvody rizikovosti nalezeného předmětu a je nucen rozhodovat o dalším nakládání s předmětem.
  • Intervence 1 – V ordinaci mám kam utéct - Aplikace vede školeného k základní interakci na základě dříve osvojených znalostí a dovedností v prostředí, v němž se setkává s agresivním pacientem. Školený se nachází v prostředí, kde má ve své blízkosti únikový východ. Vyhodnocuje prostředí, interaguje s pacientem a reaguje na veškeré podněty, kterým je vystaven v kontextu situačním, stejně tak v kontextu layoutu ordinace, ve které se nachází.
  • Intervence 2 – V ordinaci nemám kam utéct - Aplikace vede školeného k základní interakci na základě dříve osvojených znalostí a dovedností v prostředí, v němž se setkává s agresivním pacientem. Školený se nachází v prostředí, kde nemá ve své blízkosti únikový východ. Vyhodnocuje prostředí, interaguje s pacientem a reaguje na veškeré podněty, kterým je vystaven v kontextu situačním, stejně tak v kontextu layoutu ordinace, ve které se nachází.

navrh postupu_oopp

2D aplikace

Vyzkoušejte si školení BOZP prostřednictvím 2D aplikací

MANIPULACE S OSTRÝM PŘEDMĚTEM

OOPP a covid-19

OOPP a covid-19

PORANĚNÍ OSTRÝM PŘEDMĚTEM

POŽÁRNÍ OCHRANA